1. Vad står företaget för?

Att förstå vad verksamheten står för är det första steget. Många företag tänker ofta på design som den första utmaningen när man skapar en webbplats. Men för att bestämma varumärkets utseende och känsla måste du först vara tydlig om vad verksamheten står för. Först då kan du flytta dig mot att bestämma hur bäst du ska kommunicera detta.

När alla är tydliga på vad varumärkesvärdena för verksamheten är kommer utformningen av webbplatsen att komma naturligt. Men om din klient inte verkar veta eller är ovillig att ens diskutera ärendet, kan det vara dags att överväga att antingen trycka tillbaka eller gå bort.

2. Innehåll

Det har blivit en cliche, men bara för att det är sant: det är verkligen viktigt att innehållet du presenterar är relevant, engagerande och delbart.

Bra innehåll hjälper din klient på många sätt – generera trafik till webbplats, förbättra sökrankingen, förbättra PR. Men många företag försummar ofta skapandet och underhållet av kvalitetsinnehåll för deras webbplats.

3. Mobil
Se till att webbplatsen fungerar bra på mobilen blir allt viktigare. En studie utförd av Google konstaterade att 72 procent av mobilanvändarna säger att det är viktigt för dem att webbplatser är mobilvänliga, men 96 procent har besökt en webbplats som inte fungerar bra på sin enhet.

4. Viktig information

Om webbplats är till ett litet företag som ett kafé, är det ett måste att ha all viktiga information som användaren behöver – telefonnummer, karta – är lättillgängligt på hemsidan (särskilt på en mobil webbplats). Det här låter uppenbart, men ett chockerande antal företagswebbplatser saknar antingen viktig information eller gör det svårt att hitta.

 

5. Enkelhet

Enkelheten i att gör det enkelt att hitta vad du vill ha glöms bort ibland.
Ett dålig intryck av hemsidan kommer att göra att en konsument aldrig kommer tillbaka igen. Så du måste vara säker på att hålla slutanvändaren i åtanke hela tiden. Även om spännande, bländande webbplatser kan vara vad kunden tycker att de vill, kommer enkelheten troligen att gå vidare mot att faktiskt uppfylla sina affärsbehov.