Här är en lista med sju specifika skäl till varför ditt företag definitivt bör överväga att investera i din organiska SEO:

  1. Det fungerar fortfarande – Trots att data om organisk trafik från Google ändrats nyligen funkar det fortfarande. Det har gjorts massor av SEO fallstudier för att verifiera detta. Joshua Guerra, VD för marknadsföringsbyrån BIZCOR säger: “Så länge du fokuserar på optimal användarupplevelse medan du utför metodiska SEO-strategier, kommer du att bli belönad med högre positionering och organisk trafik.”
  2. Det kommer inte att sluta fungera när som helst – Baserat på hur sökmotorer utvecklas är det inte troligt att SEO kommer sluta fungera när som helst inom överskådlig framtid. På en viss nivå beror även ljud- och videosök i slutändan på nyckelord som är samma som traditionellt textbaserat innehåll. den här länken säkerställer fortsatt framgång för SEO-tekniker så länge den finns.
  3. Det är kostnadseffektivt – Jämfört med kostnaderna i samband med andra former av online-marknadsföring, såsom PPC-annonsering, marknadsföring av sociala medier eller inköp av ledningar för ett marknadsföringsprogram för e-post, ger SEO ganska bra avkastning. Medan PPC kan köra mer intäkter och sociala medier kan vara viktigare för din bild, är din organiska SEO på många sätt fortfarande en bas för din online-närvaro.
  4. Sökmotorer tar mer marknadsandelar – Någonstans mellan 80-90% av kunderna kolla nu online recensioner innan de gör ett köp, och detta nummer förväntas bara öka. Det kommer inte vara länge innan nästan alla söker efter produkter och tjänster online. Vill du att de ska kunna hitta ditt företag, eller inte? Utan organisk SEO på plats, kommer folk att ha en mycket svår tid att hitta dig och kommer istället hitta dina konkurrenter.
  5. Ökning av mobil bandbredd och lokal sökoptimering – Senare i år förväntas mängden trafik som levereras till mobila enheter överstiga den som levereras till traditionella stationära enheter. Med denna dramatiska explosion i mobilanvändning har en helt ny värld av effektiva SEO-tekniker öppnat för företag, till exempel lokal sökoptimering.
  6. Att inte ha en hälsosam SEO är skadlig – Med varje uppdatering till sökalgoritmen ändrar Google och andra motorer hur de tittar på webbplatser. Saker som inte fanns för några år sedan, till exempel sociala medier, får nu ganska stor betydelse när det gäller deras inverkan på dina rankningar. Att bygga upp en hälsosam innehållsprofil som spridas ut månader och år är potentiellt skadlig för ditt företag, eftersom det är en av de faktorer som Google utvärderar när du tittar på din webbplats.
  7. Dina konkurrenter gör det – “Kom ihåg, SEO är en oändlig process”, säger Jason Bayless, ägare av BestSeoCompanies.com, en webbplats som spårar och rankar effektiviteten och tjänsten hos många av landets ledande SEO-leverantörer. “Om du inte går framåt och förbättrar din position, förlorar du marken till en konkurrent som är. Det är ett enkelt faktum av hur processen fungerar. “Låt inte dina konkurrenter hantera dig genom att ignorera det här värdefulla verktyget för ditt företag. Att investera i organisk SEO är viktigare nu än någonsin tidigare, trots den nuvarande svårigheten finner alla sig själva när det gäller bristen på organiska sökordsdata och trafik.